Webshop » Nieuw » Training » Brunia, R. Handleiding voor schaaktrainers, Stap 1

Brunia, R. Handleiding voor schaaktrainers, Stap 1

16792 Brunia, R. Handleiding voor schaaktrainers, Stap 1

€ 10,50

Beschikbaar

Aantal  

Brunia, R. Handleiding voor schaaktrainers, Stap 1, 10e druk, 2010, 192 p NIEUW, vaste boekenprijs

De handleiding is een grote steun voor de lesgever (schaaktrainer, ouder), zelfs voor een ervaren onderwijzer. Kant en klare lessen, aanwijzingen voor het werken met de werkboeken, hulp geven, noem maar op. Vrijwel alles staat erin.

Inhoud:

Inleidende artikelen over:

de schaakontwikkeling van kinderen

organisatie (nieuw)

motivatie (nieuw)

het lesgeven

de leerstofvolgorde

vragen stellen

hulp bieden

de werkboeken

spelvormen

leiding geven

Basisdeel stap 1

Voor het werkboek stap 1 zijn er 15 lessen.

1: Bord en stukken

2: Loop van schaakstukken

3: Aanval en slaan

4: De pion

5: Verdedigen

6: Schaak + schaak opheffen

7: Mat

8: Mat

9: De rokade

10: Voordelige ruil

11: Tweevoudige aanval

12: Remise

13: Mat zetten met de dame

14: En passant slaan

15: De notatie

Opstapje

In één lang hoofdstuk is er aandacht voor het lesgeven aan jonge kinderen en het werken met de twee opstapjes. Aandacht voor:

Wat is het verschil met de gewone eerste stap?

Kinderen van 6-9 jaar

Waarneming

Plaats ten opzichte van het demonstratiebord

Hulpmiddelen

Werkwijze

Taal

Vervolgens lopen we door alle 'schaaklessen' (die we gezien de aanhalingstekens niet te letterlijk moeten nemen). De lessen voor de eerste stap in het basisdeel zijn het uitgangspunt. Per les staan suggesties voor het werken met de jonge leeftijdsgroep. De lesgever moet zelf bepalen wat de beste aanpak is voor de groep of eenling aan wie hij schaken leert.

Stap 1 plus

Voor het plusdeel zijn er 8 lessen.

1: Materiaal winnen

2: Verdedigen

3: Mat

4: Bordvisie

5: Verdedigen tegen mat

6: Remise

7: Mat bedenken

8: De vrijpion

De onderwerpen in het plusdeel zijn heel sterk gericht op het verbeteren van het zien van aanval en verdediging, kortom de bordvisie.

De stof is grotendeels bekend maar nu is er een extra facet van belang zodat de leerling een keus moet maken uit twee verschillende mogelijkheden. Dit geldt voor de lessen 'Materiaal winnen', 'Verdedigen' (verdedigen komt ook in 2 andere lessen aan bod) en 'Bordvisie'. Het ruimteaspect, nog steeds lastig op dit niveau, vinden we terug in de lessen over mat en remise. Beide begrippen verdiepen we nog enigszins en we geven andersoortige oefeningen. Bij een moeilijk begrip, en dat is mat zeker, helpt veelzijdig oefenen. In stap 1 plus moet de leerling echt denken en ervoor gaan zitten, anders lukt het niet.

Sommige lessen kunnen kort zijn. Zaak is dat de leerlingen op de juiste manier de opgaven moeten kunnen maken. Helemaal geen instructie is niet aan te bevelen.